تنظیم و چیدمان وسایل کوله پشتی
نوشته شده توسط : نیلوفر نصیری

تنظیم و چیدمان وسایل کوله پشتی

چیدمان صحیح وسایل درون کوله پشتی یکی از نکات بسیار مهم و تکنیکی است می باشد. نحوه قرار دادن وسایل در کوله پشتی به نوع کوله ( فریم داخلی/ خارجی) ، نوع مسیر از لحاظ سختی عبور و... بستگی دارد.

کوله پشتی ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند: 
۱) کوله های کوهپیمایی (قله) 
۲) کوله های سنگ نوردی (فنی)

 


۱) کوله های کوهپیمایی : این کوله ها در اندازه های مختلفی دوخته و آماده می شوند که واحد آن لیتر است. زینی که در پشت کوله تعبیه می شود، فشار بار را به ناحیه کتفها و در صورت بستن کمربند کوله به بالای استخوان های لگن منتقل و در نتیجه از فشار وارده بر کمر و کتفها می کاهد. کوله ها عموماً دارای جیبهای بغل می باشند، اما در هنگام خرید باید سعی شود که عرض کوله از عرض بدن شخص بیشتر نباشد. در ضمن این نوع کوله ها برای کارهای فنی از جمله سنگ نوردی و یا حتی عبور از گذرگاههای باریک مناسب نمی باشد.

تنظیم و چیدمان وسایل کوله پشتی

 
۲) کوله های فنی : عرض این نوع کوله ها از عرض بدن کمتر بوده و در اطراف آن جیبی که برجسته باشد کار گذاشته نمی شود. جنس این نوع کوله ها در مقابل کشیده شدن بر روی سنگها از نوع معمولی مقاومتر است. کم عرض بودن این کوله ها، به دلیل جلوگیری از درگیرشدنشان با سنگ به هنگام صعود دیواره ها و تنوره ها می باشد.

چیدمان و بستن کوله پشتی:

کوله پشتی باید توسط کسی که آن را حمل می کند بسته شود. یک کوله پشتی موقعی خوب بسته شده که ضمن حرکت اگر چیزی بخواهید، فوراً روی آن دست بگذارید. بنابراین : 
۱) سعی شود وسایل و پوشاکی را که در مواقع ضروری و کلاً در طول روز به آن نیاز نیست در قسمتهای زیرین کوله چیده شود و بهتر است برای جلوگیری از خیس شدن وسایل، مخصوصاً کیسه خواب و پوشاک، آنها داخل کیسه های پلاستیکی قرار داده شوند. پس از آن وسایل سنگین تر خود شامل کنسروها و ... را در راستای ستون فقرات از قسمت بالای لگن نزدیک به بدن در قسمت بالای کوله قرار دهید. 
۲) مواد غذایی مورد نیاز در طول روز مثل قمقمه، آب، تنقلات، غذای بین راه، کمکهای اولیه، بادگیر، کلاه، دستکش، چراغ قوه، چاقو، لیوان، طناب انفرادی، یک عدد کارابین را در جیبهای بغل و درب کوله جای دهید. 
۳) کوله پشتیها را بر اساس نوع برنامه و مدت آن انتخاب کنید. بنا بر یک ضرب المثل کوهنوردی قدیمی: "هرچه کوله شما بزرگتر باشد، شما هم وسایل بیشتری را با خود برخواهید داشت". حتی منضبط ترین کوهنوردان اگر امکان حمل کافی داشته باشند به سختی می توانند از برداشتن یک لیتر سوخت اضافی یا برداشتن یک کیسه خواب سنگین تر و گرمتر خودداری کنند. برعکس یک کوله کوچک نیز می تواند دردسرزا باشد. علاوه بر فشار آوردن بر کوله و درزهای آن به دلیل عدم تعادلی که دارد، هنگام حرکت مشکل ایجاد می کند. در ضمن هم در هنگام بستن و هم در هنگام حرکت انرژی بیشتری از انسان صرف می کند.

تنظیم و چیدمان وسایل کوله پشتی

 

در کوله پشتی های فریم داخلی در مسیر های سخت و آسان سعی کنید وسایل سنگین تر را به سمت پشت و  وسط استخوان شانه قرار دهید. در مسیرهای هموار و راحت بارهای سنگین را در قسمت بالاتر قرار دهید. این امر به شما کمک می کند تا سنگینی بار بر روی کفل و ران که بیشترین قابلیت در حمل بارهای سنگین را دارد منتقل شود. در مسیرهای سخت و صعب العبور کمی بار را به سمت پایین تر وسط شانه قرار دهید تا نقطه ثقل شما به پایین منتقل شده و تعادل شما در مسیر های ناهموار بهتر حفظ شود. اکثر کوله های فریم داخلی در قسمت پایینی قسمتی برای نگهداری کیسه خواب دارند. اگر کیسه خواب شما کوچک باشد می توانید سایر وسایل سبک خود را نیز در این سمت جای دهید. مزیت این نوع از کوله ها در آن است که دیواره ای این قسمت را از سایر قسمتهای کوله جدا کرده و از آسیب رساندن به کیسه خواب در اثر فشار وسایل بالاتر و سنگین جلوگیری می نماید. ابتدا کیسه خواب خود را درقسمت تحتانی قرار دهید و سایر  وسایل سبک که احتمال می دهید تا هنگام خواب به آنها احتیاج نخواهید داشت را نیز بر روی کیسه بفشارید. این لایه درواقع پایه ای برای وسایل سنگین و متوسط داخل کوله پشتی خواهد شد. بند های کوله را محکم ببندید تا امکان هرگونه جابجایی بار و وسایل به حداقل برسد.   

تنظیم و چیدمان وسایل کوله پشتی


 کوله پشتی های فریم خارجی مخصوص مسیرهای آسان طراحی شده اند. در این نوع کوله نیز همانند نوع بالا وسایل سنگین تر را در قسمت پشت و نزدیک بدن قرار دهید .هرچه این بار به سمت بالا تر باشد موجب می شود تا حمل آن آسان و راه رفتن شما با حالتی صاف همراه باشد. کیسه خواب معمولا در این نوع کوله پشتی در خارج کوله پشتی بسته می شود.

 

نکات زیر جهت بستن  و مراقبت انواع کوله پشتی از اهمیت زیادی برخوردار است:

برخی از وسایل همچون عینک آفتابی، نقشه، بادگیر، تنقلات انرژی زا، کمک های اولیه، قطب نما، چراغ قوه، روکش کوله ، ظرف آب و... باید دم دست باشند تا در هنگام نیاز بدون برهم زدن چیدمان کوله پشتی پیدا شوند.

سعی کنید فضاهای خالی را پرکنید تا از تکان خوردن وسایل داخل کوله جلوگیری شود.

خرده ریزهای مرتبط به هم (وسایل آشپزی) را درون کیسه هایی به رنگ خاص طبقه بندی و نگهداری نمایید تا در هنگام استفاده با مشکل مواجه نشوید.

تا حد امکان از آویزان کردن وسایل بر بدنه خارجی اجتناب کنید زیرا علاوه بر تکان خوردن و احتمال گیر کردن به موانع ممکن است تعادل شما را برهم بزند.

تنظیم و چیدمان وسایل کوله پشتی

یک کوله پشتی هرچقدر از مواد ضد آب ساخته شده باشد در اثر استمرار تماس با آب و باران از طریق درزها و زیپ خیس می شود.بنابراین بهترین وسیله روکش های ضد آب است که در باران بر روی کیسه کشیده می شود.

بعد از سفر کوله را با دستمال مرطوب تمییز نمایید و شن و ماسه آنرا تکان دهید. زیپ ها می بایست بعد از هر سفر با اسپری سیلیکون روغن کاری شود.

از حمل ظرف شیشه ای در داخل کوله ها خودداری کنید زیرا احتمال شکسته شدن و در نتیجه پاره کردن کوله ها و خرابی آنها می باشد. در ضمن وزن این ظروف غالباً سنگین نیز می باشد.

در حمل مواد نفتی و یا هر چیز دیگری که احتمال نشت آن می رود باید دقت شود. این نوع مواد باید داخل ظرف کاملاً آببندی شده قرار گیرند. 

به هنگام حمایت یا حمل کوله با طناب از دیواره توجه شود که طناب یا کارابین حتماً از داخل یکی از بندهای کتف و حلقه حمایت کوله عبور داده شود و تنها به بند حمایت اکتفا نشود.

به هنگام استراحت سعی شود پشت کوله که معمولاً مرطوب می باشد به سمت خورشید قرار گیرد تا رطوبت تا حدودی گرفته شود. همچنین در مواقع استراحت کوله را در جای مناسب قرار دهید تا از غلطیدن به پایین جلوگیری شود.

چنانچه کوله پشتی  کثیف شد می توانید آنرا با آب نیمگرم و صابون بشویید و از حرارت مستقیم به آن جلوگیری کنید. از شستن کوله با مواد شیمیایی (تاید)، چنگ زدن و انداختن در ماشین لباسشویی خودداری نمایید زیرا مواد ضد آب آن بعد از مدتی از بین خواهد رفت.

هنگام مراجعت از برنامه حتماً کوله خود را از ظروف کثیف یا مواد غذایی مانده از برنامه و نیز لباسهای خیس و کثیف تخلیه کنید. 

 چنانچه در کوله پشتی پارگی مشاهده کردید در اسرع وقت آن را ترمیم کنید.

قبل از اجرای برنامه از سالم بودن کوله خود اطمینان حاصل کنید. 

 تنظیم و چیدمان وسایل کوله پشتی

اغلب مشاهده می شود که در برنامه های بلند مدت که مجبور می شویم کوله پشتی خود را داخل صندوق اتوبوسها و یا باربند قرار دهیم با مشکل کثیف شدن، خیس شدن و یا پاره شدن کوله مواجه هستیم. بهتر است کیسه ای برای حفاظت کوله تهیه کنیم.

:: چیدن کوله پشتی ::

اینکه شما چگونه تجهیزات خود را داخل کوله قرار می دهید به نوع پیاده روی که می خواهید داشته باشید، مواردی که در طول روز نیاز خواهید داشت، و نوع کوله ای که دارید، بستگی دارد. برای پیاده روی در زمین های مسطح و مسیر های مناسب، وسایل سنگین و کم حجم تر بهتر است بالا تر و نزدیک کمر شما قرار داده شوند تا بار در نزدیکی مرکز ثقل شما قرار گیرد و شما را قادر سازد تا قامت راست و رو به بالای خود را حفظ کنید. این شیوه ای است که نگارنده این مطلب در تمامی انواع مختلف مسیر از آن استفاده می کند. در تئوری، در هر صورت، برای هر فعالیتی که تعادل در آن اهمیت دارد، مانند پیاده روی های سنگین، اسکی، تپه نوردی و راه رفتن در زمین های ناهموار، اجسام سنگین و کم حجم باید برای ثبات بهتر پایین تر قرار گیرند ولی همچنین باید تا جای ممکن نزدیک تر به کمر قرار داده شوند. خانم ها معمولاً مرکز ثقل پایین تری نسبت به آقایان دارند و ممکن است کوله چینی به این روش را برای مسیر های آسان و هموار نیز بهتر بیابند. به هر روشی که کوله خود را بچینید، مهم این است که بار در تعادل باشد تا کوله شما را به سمت خاصی نکشد. مواردی که در طول روز به آنها نیاز پیدا می کنید باید در دسترس باشند و لازم است تا به درستی بدانید هر چیزی در کجا قرار دارد و چگونه می توان به آن دسترسی داشت.

تنظیم و چیدمان وسایل کوله پشتی

طریقه بستن کوله به طراحی کوله شما و اینکه چند محفظه، جیب های بیرونی و داخلی و بخش های مختلفی داشته باشد بستگی دارد. اینکه چه وسایلی در جیب های بیرونی و چه وسایلی در داخل باشد نیز با توجه به نیاز به دسترسی، اهمیت دارد. بهتر است وسایل مشابه و با نیاز به دسترسی یکسان در داخل کوله در داخل ساک پارچه ای یا هر نوع بسته مناسب دیگر قرار گیرد تا سازماندهی وسایل در داخل کوله رعایت شود. برای نمونه لباس های یدکی را می توان در داخل یک ساک پارچه ای مجزا قرار داد و همین طور مواد غذایی.

برای کوله های سبک و ساده که پشت آنها دارای بالشتک نرم (Pad) نمی باشد و بدنه کوله مستقیم با کمر در تماس است می توان از فوم مخصوص خواب برای راحتی پشت استفاده کرد. به این طریق که فوم را به صورت عمودی داخل کوله قرار می دهیم و آنرا باز می کنیم. به طوری که نرمی آن به طرف پشت کوله قرار گیرد و برای کمر راحتی ایجاد کند. در میان فوم نیز می توان وسایل و تجهیزات را قرار داد. در این نوع کوله ها بهتر است اجسام نرم نزدیک کمر قرار داده شود. بهتر است وسایل در دو چند بسته یا ساک و به صورت عمودی در کنار هم قرار گیرد چرا که قرار دادن وسایل به صورت افقی باعث می شود تا کوله در فواصل بین وسایل ناهموار و پیچ خورده شود و باعث ناراحتی کمر گردد.

روش های زیادی برای چیدن کوله وجود دارد. برای پیاده روی های در مسیر و ساده قرار دادن وزن بیشتر در بالا اجازه می دهد تا راست قامت راه بروید. موارد حجیم و سبک مانند کیسه خواب و لباس در پایین کوله می روند؛ موارد سنگینی مانند غذا در وسط و در نزدیکی کمر. وسایل سنگین را در نزدیکی کمر نگه دارید تا از کشیده شدن آن به عقب جلوگیری شود تا مجبور نشوید خود را به جلو خم کنید. برای پیاده روی های سنگین و خارج از مسیر که در آن تعادل از اهمیت خاصی برخوردار است، موارد سنگین را بیشتر در وسط قرار دهید تا در بالا و هنوز هم تا جای ممکن آنها را در نزدیکی کمر بگذارید تا کوله شما با ثبات تر و متعادل تر گردد.

 تنظیم و چیدمان وسایل کوله پشتی

اگر کوله دارای چارچوب و یا بالشتک نرم باشد اولین چیزی که باید در انتهای کوله یا برای کوله هایی که بخش پایینی مجزایی دارند (کوله سمت راستی در شکل)، در آن بخش قرار گیرد زیر انداز یا پتو یا چیزی شبیه به آن است که قابلیت تا شدن به صورت چهار ضلعی داشته باشد و در دیواره سمت کمر قرار می گیرد تا به خوبی محافظت شود. در جلوی آن کیسه خواب در صورتی که بخش پایین هنوز پر نشده باشد می توان لباس های اضافی و تجهیزات بارانی (مانند بادگیر، بارانی و پانچو) را نیز در آنجا قرار داد. تجهیزات بارانی باید در کنار زیپ و در دسترس سریع باشند. تمامی وسایلی که نرم و نسبت به وزنشان حجیم هستند باید در پایین کوله قرار گیرند.

تنظیم و چیدمان وسایل کوله پشتی

میله های چادر در کنار دیواره کوله و چسبیده به کمر قرار می گیرد. در جلوی آن ظروف پخت و پز، اجاق و ظرف سوخت، بطری های خالی آب، و وسایل کوچکی مانند شمع ها و کیت تعمیرات قرار داده می شود به طوری که سنگین ترین وسایل (مانند ظروف پر از سوخت) در نزدیکی کمر باشد. به جز نهار و میان وعده های در طول روز، کیسه های غذا در بالای تجهیزات آشپزی قرار داده می شود و به خاطر سنگینی در نزدیکی کمر قرار می گیرد. در جلوی کیسه های غذا چادر و یا هر نوع پاپوش موجود جای داده می شود. در بالای کوله نیز جای کتاب ها، نقشه ها، دوربین، و بادگیر یا بالاپوش گرم است. اگر بالاپوش یا بادگیر در بالای کوله جا نشد می توان آن را در بخش پایینی یا اگر جیب شبکه ای در جلوی کوله وجود دارد، در آن، چپاند. جیب بالایی کوله به طریق خاصی پر نمی شود ولی غالباً در آن کلاه، گترِ گردن، دستکش ها، کرم ضد آفتاب، کیف متعلقات دوربین، دفع کننده حشرات، لنز های دوربین، عینک آفتابی، و هر مورد کوچکی که از جا گرفتن در جاهای دیگر بازمانده، قرار داده می شود. اگر کوله جیب بالایی ندارد این وسایل در ساک کوچکی در بالاترین قسمت کوله جای می گیرند. یک جیب کناری بطری آب، نهار و میان وعده را در خود جای می دهد و در جیب دیگر، بطری های سوخت، میخ های چادر، هِد لامپ، و کیت کمک های اولیه قرار می گیرد. هر موردی که در جیب بالایی جا نمی گیرد نیز می تواند در جیب های بیرونی قرار داده شود. نقشه، قطب نما، دوربین چشمی، و وسایل نوشتن داخل جیب ژاکت یا تی شرت و یا در داخل کیف کمربند کوله جای داده می شود.

قطعاً این روش با توجه به شرایط تغییر می کند. اگر فوم قابلیت قرار گیری در داخل کوله را نداشته باشد آنرا در بیرون می بندیم. تجهیزات بارانی را می توان بسته به آب و هوا به همراه نداشت و وسایل می توانند بین جیب های مختلف جا به جا گردند. هدف راحتی و دسترسی است و نه تنها صرفاً مرتب بودن و سازماندهی.




:: موضوعات مرتبط: کوله پشتی کوهنوردی , ,
:: برچسب‌ها: چیدمان کوله پشتی , تجهیزات داخل کوله پشتی , تنظیم کوله پشتی , خرید کوله , خرید کوله پشتی , انواع کوله پشتی , کوهنوردی , طبیعت گردی , حجم کوله , کوله سنگ نوردی , وسیله کوله پشتی , سایز کوله پشتی , انتخاب کوله پشتی , کوله قله , کوله کوهنوردی , کوله های یک روزه , ,
:: بازدید از این مطلب : 7390
|
امتیاز مطلب : 250
|
تعداد امتیازدهندگان : 89
|
مجموع امتیاز : 89
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 مهر 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: